Westkust, Gletsjers, Queenstown - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Rozemarijn Kleef - WaarBenJij.nu Westkust, Gletsjers, Queenstown - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Rozemarijn Kleef - WaarBenJij.nu

Westkust, Gletsjers, Queenstown

Door: MJ

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn

29 April 2013 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Hallo daar!

De vorige update eindigde volgens mij een dag voor onze wandeling in Abel Tasman National Park (die lang maar gaaf was). Vanaf daar zijn we doorgereden naar Murchison, een heel klein dorpje (eigenlijk een kruising) met een leuke pub en een camping. De volgende dag zijn we verder gegaan naar Westport, een stadje aan de westkust, waar we nog wat zeehonden hebben gespot die doen wat zeehonden doen: liggen (en geef ze eens ongelijk). We overnachtten op een simpele camping van een duitser genaamd Jack (Wirklich? Jawohl!), die een enorme zwarte hond had die met gemak zou kunnen doorgaan voor een beer. Daarna door naar Punakaiki, waar de beroemde Pancake Rocks zijn, uitgesleten door de zee. Nog een paar uurtjes gewandeld, overnacht op een mooie camping bij het strand, en de volgende dag doorgegaan naar het zuiden: Greymouth, wederom een klein kuststadje. Leuke pub, en lekker geluncht, maar verder weinig te beleven. Vanaf Greymouth gingen me landinwaarts, richting Arthurs Pass, een geisoleerd dorpje midden in de bergen met veel gratis campings, waar we ondanks de regen redelijk wat gewandeld hebben; en drie Kea's (zeldzame bergpapegaaien) hebben gezien, op nauwelijks twee meter afstand (ze zijn erg sociaal). Via een onverharde weg (dat stond niet in ons kaartenboek) gingen we vervolgens na een aantal dagen in Arthurs Pass terug naar de westkust, naar Hokitika, waar zo mogelijk nog minder te beleven was dan in Westport en Greymouth, maar ze hebben er wel een goeie pizzeria. Vervolgens doorgereden naar Okarito, beroemd om zijn Lagoon (Lagune in het Nederlands? Ik weet het niet). Daar stonden we naast twee grappige Duitsers, en een Engelse en een Italiaanse, waarmee we twee avonden achter elkaar een goed kampvuurtje hebben gebouwd, super gezellig. De volgende stop was in Franz Jozef Glacier Township, waar (What's in a name) de Franz Jozef Gletsjer is. Beetje duur en toeristisch allemaal daar, maar de gletsjer was tof om te zien. Na twee dagen zijn we doorgereden naar Gillespies Beach, een gratis kampeerplek aan het strand. 's Middags een hele berg hout verzameld en 's avonds een mooi vuurtje op het strand gebouwd. Dat trekt dan toch weer mensen, dus al snel zaten we met een Duitse en een Spanjaard te converseren over de pro en contra's van een verdere europese monetaire en zelfs politieke integratie (grapje, waren gezellige lui). De gletsjers hier liggen zo'n twintig kilometer van de zee, wat uniek schijnt te zijn (hebben wij ons laten vertellen), dus je ziet zowel strand, als regenwoud, als hooggebergte met besneeuwde toppen, super gaaf. De volgende dag maar weer door: naar Fox Glacier Township, en wat denkje: weer een Gletsjer (zulke originele naamkeus hier he). De tweede dag in Fox was Rozemarijn jarig, dus dat hebben we goed gevierd met nice ontbijt, een wandelingetje naar de Gletsjer, en 's avonds, toen het ophield met regenen nog mooie foto's gemaakt bij Lake Matheson, dat bekend staat als een spiegelmeer, waar bij helder weer en weinig wind de twee grootste bergen van Nieuw- Zeeland, Mount Cook en Mount Tasman in weerspiegelen (en net toen wij daar aankwamen klaarde het op en werd het windstil, topcadeautje). Daarna reden we verder over de "Haast Highway" naar Makarora, een klein dorpje, waar we met een klein vliegtuigje een super vette vlucht over de bergen ("zuidelijke Alpen") hebben gemaakt, vlak langs de top van Mount Aspiring zijn gecirkeld en toen weer terug zijn gevolgen langs een van de langste maar moeilijkst bereikbare gletsjers van dit land: echt awesome dus. Daarna in onze adrenaline-rush nog maar even een wandelingetje van 6 uur meegepakt: naar de top van Mount Shrimpton en weer terug, bleek een beetje zwaar. De volgende dag door naar Lake Hawea, zuidelijker. Hele mooi rit, en ook een mooi meer, met veel bomen in herfstkleuren, het wordt hier langzaam maar zeker kouder. 's Avonds met wat dood hout uit het bos een vuurtje gebouwd bij de rand van het meer, en marshmellows gegeten die we van de eigenaar van de camping hadden gekregen (hij houdt zoals iedereen hier op het zuidereiland enorm van vuur). Wat je hier veel ziet in cafe's is een poster van de ideale "Southern Man", lijkend op westernheld John Wayne (zo heet ie toch?), met een lange leren jas, hoed, wat koeien op de achtergrond en een biertje van het merk Speights in de hand. (Dan heb je dus wel door wat voor type mensen hier woont). De dag erna aangekomen in Wanaka, heel dicht bij Hawea, maar iets groter, met eindelijk weer een fatsoenlijke en betaalbare supermarkt, en weer aan een nice meer met overal mooie gele bomen. Morgen door naar Queenstown, en daarna zien we wel verder!
Tot de volgende update!

ps Foto's volgen later deze week.
Leve de koning.

• 03 Mei 2013 - 12:09

Jean-Paul Visser:

Bedankt voor jullie kaartje. Fijne reis verder.