Northland - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Rozemarijn Kleef - WaarBenJij.nu Northland - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Rozemarijn Kleef - WaarBenJij.nu

Northland

Door: Rozemarijn en Mart Jan

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn

16 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Paihia

Het is alweer een tijdje geleden sinds de laatste update, dat komt vooral door een gebrek aan wifi hotspots hier…tenminste, wel op de campings waar we op hebben gestaan. De campervan is opgehaald: het is een hele degelijke Nissan, met aan beide kanten een schildering van niemand minder dan Bob Marley himself. Nog beter: er staat op een van de zijkanten “Movement of Jah People”. Na het ophalen van de campervan verlieten we Auckland en reden richting het regionale park Tawharanui, super nice, mooie plek vlak achter de duinen. Er waren geen douches en alleen koud water, de WC was een gat in de grond in een hokje. ’s Avonds eten maken was niet zo’n succes: het eenpits gascooker-ding vloog in de fik. Twee dagen geen warm eten dus.. Wel de eerste echte wandeling gemaakt door de heuvels van het schiereiland, super tof. Op de weg naar de volgende camping bij Goat Island een nieuw gascookertje gekocht in Warkworth (leuk plaatsje), en deze werkt gelukkig wél. Het links rijden went al wel snel, vooral omdat de bus een automaat is, lekker simpel. De camping bij Goat Island (waar overigens geen geit te vinden is), is een stuk degelijker: warme douche, stroom, koelkasten. Voor de kust hebben we de volgende dag gesnorkeld…mooi helder water, en veel zwemmend potentieel avondeten gezien, maar vissen was verboden. Dagje later nog (in het donker, zonder straatverlichting) naar een brouwerijtje gelopen dat dichtbij was (in de auto leek het best dichtbij), waar ze goed bier hadden. De derde camping lag aan Puriri Bay, ook weer op een schiereiland. Op de heenweg even gestopt op een van de mooiste stranden die we ooit hebben gezien, Pakiri Beach, en ook nog even geluncht (en een gitaar gekocht!) in Whangarei. Mooie stad, maar wel zichtbaar een stuk armer dan in en rond Auckland. De camping is van het Department of Conservation (koude douche, weer een gat in de grond in een hokkie als WC, maar wel midden in een natuurgebied). We staan direct aan het water, samen met een kolonie kwaaie meeuwen, en een hele boel ouwe mensen (heel vriendelijk allemaal, net als iedereen hier tot nu toe overigens). Die doen de hele dag door allerlei dingen die ouwe mensen zoal doen, zoals zitten, zitten, en af en toe zitten, bij elkaar dan vooral, drie maal daags. We hebben twee kayaks gehuurd en hebben ff op zee een beetje rondgevaren. Het was niet koud, wel winderig en bewolkt, wat niet uitmaakt, behalve als je bij het instappen van je kano (Ik, MJ) al in de zee flikkert, dat is wel koud. Ook al een wandeling gemaakt (wel de kortst mogelijke) van een uurtje, heel mooi, maar wel steil. We zijn ook even van de camping af geweest, met de auto naar Russell, wat noordelijker. Mooi oud stadje, goed schepijs en eten, ook wat geschiedenis, maar die eerste twee bovenal. Na vijf nachten Puriri Bay door naar Paihia, naar het Waitangi Holiday Park. Hier vlakbij liggen de Treaty grounds, waar in het jaar …(geen idee, google maar ff).. het verdrag van Waitangi werd gesloten tussen de Maori en de Engelsen. Er zijn hier weer warme douches, er is elektriciteit en zelfs internet, vandaar deze update. Vandaag met dolfijnen gezwommen! Of ten minste, de dolfijnen goed kunnen zien (vlak naast de boot!), en toen uit de boot gesprongen om met ze te zwemmen, maar ze waren enigszins schuw. Rozemarijn heeft er wél een gezien onder water, super vet dus. Overmorgen trekken we door richting óf Cape Reinga, helemaal in het (bijna) uiterste noorden, óf weer richting zuiden. Jullie horen nog wel wat het uiteindelijk is geworden. Hou jullie haaks, wij proberen hetzelfde te doen!

Rozemarijn en Mart Jan

• 16 Februari 2013 - 16:43

Eva:

Jeee. Een berichtje <3
    Klinkt alsof jullie het prima naar je zin hebben! Die campervan, daar móet een foto van! Klinkt geweldig!
    En die dolfijnen! Heel nice :D
    Geniet er lekker van vrienden!

xxx

• 16 Februari 2013 - 23:14

Daantje:

lekker pix. klinkt goed heur

• 17 Februari 2013 - 00:25

Rik Trommel:

Klinkt goed MJ! Genieten daar dus!