Rotorua, Taupo, Tongariro - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Rozemarijn Kleef - WaarBenJij.nu Rotorua, Taupo, Tongariro - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Rozemarijn Kleef - WaarBenJij.nu

Rotorua, Taupo, Tongariro

Door: Mart Jan

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn

11 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Wanganui

Dag allemaal!

Vlak na de vorige update bezochten we een “levend” maori-dorpje, waar dus nog steeds maori wonen. Was leuk, hoewel de culturele voorstelling op een gegeven moment toch een soort polonaise gehalte kreeg toen het publiek moest meedoen, maar goed, wij zijn de beroerdste natuurlijk niet, wij zetten onszelf graag publiekelijk voor paal. Bij het dorpje waren ook nogal wat thermale bronnen en geisers, mooi extraatje. We hadden van een man op de camping waarop we stonden gehoord dat er in de buurt een warme rivier was waar je in kon zwemmen, dus daar zijn we op weg naar de volgende camping nog even gestopt. Het water was zo rond de 38 graden, iets in die richting, dus net een warm bad, super nice. Vervolgens hebben we een nachtje op een camping gestaan bij een complex met thermale baden, dat z’n warme water haalde uit een nabijgelegen riviertje, van ongeveer 100 graden celsius (je ziet de stoom in de weide omtrek van de rivier afkomen). Wij mochten gratis in de baden, dus dat was super. Onze volgende stop was bij Taupo, een gezellige stad aan een meer. Iets buiten Taupo was een gratis (!) camping, waar wij dankbaar gebruik van hebben gemaakt. We hadden een mooi plekje aan de Waikato rivier (zie de foto’s), die heel helder is en ook best snel stroomt. Zwemmen was dus een beetje riskant, maar omdat er geen douches of stromend water waren zijn we er toch maar elke ochtend ingegaan om enigszins schoon te blijven. De Wc’s daar waren weer gewoon weer simpele, stinkende “longdrops”, een gat in een plank met een tank eronder, dus na drie nachten gratis kamperen vonden we het wel weer mooi geweest, en vertrokken we, naar Tongariro National Park. Maar niet voordat Rozemarijn had gebungyjumped natuurlijk! (jaja!) Boven de Waikato rivier was op 47 m een plateautje gebouwd waar je af kon springen, waardoor je onderaan je val het water raakte. Super vet, wel eng. In Tongariro liggen drie bergen, waaronder de vulkaan aller vulkanen: Mount Doom, waarvan ik de echte naam nooit kan onthouden en die ik dus maar gewoon steeds Mount Doom noem. Daar hebben we de eerste dagen een paar kortere wandelingetjes gedaan, en wat rondgehangen in lokale bars en een lunchtentje. We wilden graag de Alpine Crossing lopen die je daar kan doen, een wandeling van twee dagen, met een overnachting in een hut midden in het natuurgebied, maar vanwege vulkanische activiteit was de laatste helft van de route gesloten, dus we moesten naar de top van de berg naast Mount Doom uit de Lord of the Rings films en via dezelfde weg terug naar beneden. Er waren ook daar, zoals overal hier, veel Duitsers. Leuke mensen natuurlijk, maar we hebben wel mooi even wraak genomen voor de verloren WK-finale van 1974 door op het allerlaatste stuk voor het einde van de wandeling nog even een groep Duitsers in te halen: zijn ze der toch in getuind, zou je kunnen zeggen. Heen en terug lopen duurde in totaal bijna 7 uur, dus wij waren goed kapot toen we op de volgende camping stonden die avond, eentje van de YMCA, waar gelukkig geen zingende halfnaakte mannen in indianenkostuums en politiepakken en wat dies meer zij rondliepen zoals in het liedje. Vandaag zijn we aangekomen in de stad Whanganui, vanmiddag even gelunchd en wat rondgehangen, en nu zitten we op een camping met wat betere voorzieningen voor een nachtje, ook wel weer eens lekker. Morgen gaan we weer de Outback in, iets verder weer naar het noorden, in het Whanganui National Park. Wij hopen dat het goed gaat met iedereen daar! Tot de volgende update! Leve de Koningin!

Ps. We hebben ook weer wat nieuwe foto’s geupload, dan weten jullie dat.

• 11 Maart 2013 - 12:35

Anneloes:

Hahahaha LIKE voor die actie met die Duitsers! Ik voel al mijn wraakgevoelens ineens verdwijnen.
    Waanzinnig mooie foto's trouwens, tof om te zien.
    Kus vanuit besneeuwd, tripledipped Nederland

• 11 Maart 2013 - 12:39

Rozemarijn Van Kleef:

Komen zo nog meer foto's!

• 11 Maart 2013 - 13:05

Annemieke:

Mooie foto's!!!Wat een prachtig land! Geniet er maar lekker van,

liefs,
    Annemieke

• 11 Maart 2013 - 18:32

Lot:

Fantastisch, wat een top-update weer! Ik ga nu snel de foto's bekijken ;-) Geniet ervan, liefs xx

• 12 Maart 2013 - 10:01

Riëlle:

Alleen van het verhaal werd ik al jaloers en toen had ik nog niet eens de foto's gezien... Wauw! Geniet ervan!
    xx

• 27 Maart 2013 - 19:55

Heidi:

voelen jullie je al bijna kiwi's?
    geweldig, wat maken jullie veel mee! .. en kilometers,... en mooie foto's!
    Geniet er nog van, dan genieten wij van jullie verhalen.
    liefs

• 27 Maart 2013 - 20:51

Tessa Kompagne:

Wat hebben jullie weer veel mooie dingen gezien! Nou nog lekker van genieten!
    Prachtige foto's!
    Liefs Tessa